BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 20, 2010

Kenakalanku



Aku teringat masa aku darjah 4. Waktu tu, aku agak nakal. Aku dengan sepupu aku bermain meriam tanah, masa tu bulan puasa (Ramadhan). Dum..Dam..bunyi meriam. Aku seronok pada masa itu, asyik aku bermain tiba-tiba meriam yang aku pasang tak meletup, dalam hati aku berkata mungkin kabat yang aku bubuh dah habis,a ku pun cuba menarik kayu yang berisi kabat, dengan tak disangka tiba-tiba api keluar dari depan berbunyi..blup..aku tak ingat apa-apa dah.. semua benda aku langgar sampai pokok kelapa pun aku langgar.. habis muka aku hitam, tiba-tiba aku rasa tangan aku pedih.. aduh aku menangis menahan sakit.. ingat arwah mak saudara aku yang paling aku rapat dengannya, dia cepat-cepat tengok keadaan aku. separuh tangan aku melecur kene api.. Aduh pedihnya,emak saudara sapukan ubat pada tangan ku.




Pada keesokannya tangan aku dah berair, emak tau lah membebel marah aku, aku diamkan saja mematikan diri.. memang salah aku degil tak dengar cakap orang tua. Emak suruh ayah pergi bawa klinik  tapi ayah tak mau.. biarkan saja kalau degil itulah ubatnya.. kata ayah.. aku diam je. tapi aku tau ayah cakap je macam tu tapi dia tak sampai hati.

Pada pagi keesoknya disekolah masa tu ada peperiksaan. Satu lagi masalah aku kali ini. Macam mana aku nak menulis sedangkan tangan aku dah berbalut  macam orang patah tangan. Emmm aku diam je..tiba-tiba cikgu tanya. Jamal kenapa dengan tangan kamu.. aku terus menjawab main meriam cikgu dengan selamba aku jawab... Aku sayang cikgu ni.. cikgu Asma namanya  walau dia garang suka mencubit tapi aku suka dengannya. Dia tengok tangan aku.. tiba-tiba cikgu berkata pada ku.. jamal jawab biar cikgu tanda... emmm ok juga bisikan hati ku.. aku pun jawablah soalan tapi yang bestnya aku jawab salah cikgu bagi jawapan yang betul.. Kalau nak ingatkan masa dulu lucu sekali. Di sekolah, aku adalah wakil sekolah olahraga larian 100 meter dan 4x100 meter..

Cikgu inilah yang bagi semangat untuk aku..  Cikgu seandainya cikgu ada lagi mungkin cikgu dapat membaca coretan saya ini.. Saya doakan cikgu berada di tempat orang-orang yang beriman semoga cikgu di cucuri rahmat. Amin.. Al-Fatihah...

2 comments:

LadyBird said...

lain kali mainlah lagi yer..

neo said...

alah putri,bukan sellu main pun setahun sekali..itu silap tektik je..hehehe