BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, January 24, 2010

Cintaku


Aku pernah bercinta ketika dahulu. Kisah cintaku bermula masa aku darjah 6, aku tidak pernah mengetahui  makna sebenar cinta waktu itu, aku menganggap kami hanyalah sekadar kawan. Ada ketika dahulu ada seorang  pelajar perempuan di kelasku meminatiku tetapi aku tidak pernah mengendahkannya dan pada masa yang sama ada seorang pelajar perempuan yang baru berpindah ke sekolahku. Aku hanya memerhatikan dia dari jauh sahaja.

Masih aku ingat lagi pelajar perempuan yang meminatiku menghantar surat  amaran supaya aku memilihnya dan jangan menghiraukan pelajar baru tersebut. Apabila diingat balik, memang kelakar. Masa itu aku tidak memikirkan apa-apa pun fasal budak baru tu tetapi memandangkan aku taknak melayan kerenah pelajar yang meminatiku itu, aku mendekati pelajar baru tersebut.

Begitulah bermulanya kisah percintaanku. Aku berkawan dengannya dari darjah  enam sampailah dia berjaya melanjutkan pelajaran ke UITM cawangan Segamat, Johor. Dari sekolah rendah, sekolah menengah sehinggalah die ke universiti, aku tidak pernah menduakannya.. cintaku hanyalah padanya. Hatiku tertutup untuk orang lain, di hatiku hanyalah ada dia. Waktu itu, bukan tiada orang lain yang cantik, namun apabila hati dah sayang.. orang lain langsung tak pandang..

Dia merupakan pelajar yang pendiam dan menghidap penyakit leukimia. Aku tidak kisah semua itu yang penting aku ikhlas dan memberi semangat untuknya. Dia mengidap penyakit tersebut sewaktu tingkatan tiga. Aku masih ingat sewaktu dia dimasukkan ke hospital dan dirawat selama tiga bulan di hospital. Waktu itu peperiksaan SRP baru nak bermula dan dia terpaksa mengambil peperiksaan SRP seorang diri di hospital.

Pada waktu itu aku tidak dapat melawatnya memandangkan dia tak mahu jumpa sesiapa. Walaupun ku tahu dia sakit namun aku tetap menunggu dan berdoa semoga dia sihat seperti sediakala.. Dan Alhamdulillah dia pulih dan dapat kembali ke sekolah. Waktu itu aku tak tau apa itu erti cinta tetapi hati aku berdebar2 apabila aku bersua dengannya. Aku tertanya-tanya adakah aku sudah jatuh cinta padanya. Ahh mungkin juga.

Sampailah ke tingkatan lima aku masih berkawan dengannya. Walau pada masa itu kami jarang bercakap , kami hanya saling memberi dan membalas senyuman apabila bertembung. Pada waktu itu perasaan maluku membuak-buak tetapi dalam waktu yang sama aku teringin sekali berjumpa dan kadang-kadang sengaja buat-buat bertembung dengannya semata-mata untuk berbalas senyuman. Apabila tiba peperiksaan SPM dan keputusan diumumkan, dia berjaya menyambung belajar ke universiti dan aku terus mencari pekerjaan. Kami membawa haluan masing-masing.

Walaupun kami dah berjauhan dan tak pernah jumpa waktu itu tapi kami tetap berhubung melalui surat. Masa terlalu cepat berlalu, dia telahpun habis belajar dan telah berjaya mendapat pekerjaan di  Shah Alam. Aku  pernah terserempak dengannya beberapa kali. Dia dah banyak berubah. Pada waktu itu, dia masih lagi bergantung pada ubat-ubatnya, kadang-kadang aku menemaninya ke klinik untuk mengambil ubat.



Walau kami berkawan lama dan telah mengenali hati budi masing-masing namun, ia tidaklah seperti yang aku fikirkan. Selama ini aku hanyalah bertepuk sebelah tangan.. Suatu hari aku cuba melamar dia untuk menjadi teman hidupku tetapi jawapan yang diberi amat mengecewakan hatiku. Aku hanya mendengar pelbagai alasan yang keluar dari mulutnya untuk menolak lamaranku.. Hanya Tuhan yang tahu betapa hancur luluhnya hatiku disaat itu. Orang yang aku betul-betul sayang dan cinta setulus hati akhirnya menghancurkan hatiku. Aku tidak mempu berkata apa-apa, aku hanya mampu mendiamkan diri menahan sebak di dada. Selama ini aku betul-betul menjaga hatinya, sanggup melakukan apa sahaja untuknya, namun pengorbananku hanya sia-sia sahaja.

Mungkin tiada jodoh antara kami.. walau aku menangis air mata darah sekalipun aku tidak mampu memiliki hatinya. Aku betul-betul kecewa dengannya. Aku sedar siapa diri ku, aku bukanlah seorang yang berpelajaran tinggi jika dibandingkan dengannya, aku hanyalah seekor pipit. Sejak dari itu, aku membawa diriku jauh dari hidupnya. Aku berdoa semoga dia bahagia dengan kehidupannya.

Kehilangannya dalam hidupku membuatku betul-betul buntu. Aku kehilangan arah hidup. Cahay hidupku telah suram, aku tidak nampak dimana hala tuju hidupku seterusnya. Aku banyak menghabiskan waktu merenungi nasibku seterusnya. Aku mengasingkan diri dari kawan-kawan, aku banyak menghabiskan masaku di tepi pantai seorang diri menangisi nasibku. Hatiku hancur berkecai tak pernah dia fikirkan. Inilah manusia, sewaktu susah, kitalah teman, kitalah tempat untuk mengadu. Tetapi apabila hidup sudah berubah, kita dipinggirkan. Adakah ini namanya cinta? Sampai sekarang aku belum memahami erti cinta sebenar di dalam hidupku.


3 comments:

LadyBird said...

sedih betullah membaca kisah2 awak nih..
ramai yang ada pengalaman macam ni..

neo said...

emm ye ke putri,,neo pun sedih jugak lah hehehe

LadyBird said...

hehehe.. sedih ke wat2 sedih?
kisah ni berlaku bila ni neo?