BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 20, 2010

Cikgu Asma



Inginku ceritakan sedikit kisah cikgu ku ini. Nama cikguku Siti Asma, dia seorang yang tegas bila mengajar tapi dia baik hati. Pelajaran yang dia ajar adalah Bahasa Inggeris. Walaupun dia tegas namun dia begitu mengambil berat tentang anak muridnya. Dia sanggup berkorban masa dan tenaga demi pelajar-pelajarnya. Apabila waktu persekolahan tamat, dia sanggup buat tuisyen di rumahnya tanpa sedikitpun bayaran. Dia sanggup mengajar secara sukarela demi kecemerlangan anak didiknya.

Dia merupakan anak angkat kepada ayah aku. Sebab itu dia selalu manjakan aku. Walaupun dia manjakan aku, namun dia tetap mendenda aku jika aku membuat kesilapan. Dia amat suka makan ikan bawal, kalau dia datang rumahku, ayah akan belikan ikan bawal. Di sekolah dia selalu memelukku dari belakang, kadang-kadang aku rasa rimas dan malu apabila kawan2 lihat.. Itulah Cikgu Asma.. seorang yang peramah dan mudah tersenyum. Aku amat merindui dia.. Aku terbayang-bayang wajahnya.. Aku betul2 merinduinya.

Rupanya selama ini, cikgu menyembunyikan penyakit cikgu. Tiada sapa yang tau. Gelak ketawa Cikgu masih terbayang-bayang di ingatanku. Cikgu menyembunyikan penderitaan cikgu melalui senyuman cikgu, kelincahan cikgu, gelak ketawa cikgu.. Di sebalik keceriaan cikgu, aku tak pernah menyangka cikgu mengidap penyakit kanser. Begitu terseksa kehidupan cikgu. Sekarang, dah lama cikgu pergi meninggalkan kami.. meninggalkan anak didiknya yang masih dahagakan perhatiannya..

Cikgu, walaupun cikgu telah tiada di dunia, namun cikgu tetap tersemat kukuh di sanubariku. Jasa-jasa cikgu tak pernah aku lupakan. Kami sentiasa mendoakan cikgu, semoga cikgu bersemadi dengan aman di sana. Doa-doaku sentiasa menemanimu di sana.

1 comments:

LadyBird said...

Semoga Allah merahmati cikgu neo.. dan ditempatkan di tempat yang dikhaskan untuk golongan2 yang terpilih.. aminnn..