BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 19, 2010

Alam Persekolahanku




Teringat semasa aku di alam persekolahan. Waktu subuh yang dingin, emak telah kejutkan aku, sejuk sunguh pada waktu itu. Aku terpaksa bangun dan mandi..

"Mandi cepat nanti lambat pergi sekolah", teriyang-iyang lagi suara emak menyuruh aku. Aku dengan terkebil-kebil membuka mata, sunguh liat aku nak bangun.. Aku terus mencapai tuala dan menuju ke perigi di luar rumahku. Aduh, sejuknya air ni, bisik hatiku. Aku terus mencedok air dan menjirus ke badanku dalam keadaan sejuk dan mengigil. Selesai mandi aku memakai pakaian seragam sekolah. Semuanya emaklah yang sediakan almaklumlah anak manja. Aku anak keenam dari enam orang adik beradik.

Setelah aku selesai berpakaian, makanan telah tersedia untukku. Dengan bertemankan lampu pelita yang usang aku menyuap sarapan yang terhidang ke mulutku. Masa itu hari masih gelap lagi. Aku makan dengan berselera sekali. Sedap sungguh emakku masak walaupun hanya pisang lenyek. Emakku sentiasa di sebelah menemani aku.

Selesai makan, emak memakaikan kasut untukku. Wah!!! sungguh comel aku waktu itu. Ayah telah menunggu di bawah dengan motor kesayangannya. Aku membonceng di belakang motor ayahku sambil melambai-lambai ke arah emak yang duduk di birai tangga.

Semangatku berkobar-kobar untuk memulakan alam persekolahanku. Wahh! ramai juga budak-budak sebayaku di sekolah. Aku dimasukkan ke dalam kelas yang telah ditetapkan. Hatiku mula berdebar-debar masa tu. Air mata mula mengalir apabila melihat ayah tinggalkan aku. Bukan aku seorang saja yang menangis malah ramai lagi kawan-kawan lain yang menangis lebih teruk daripada aku. Ahh, masih terbayang-bayang lagi masa aku kecil dahulu. Itulah pengalaman aku yang masih aku ingat pada waktu kecil di alam persekolahan.

2 comments:

LadyBird said...

Pisang lenyek tu macamana neo? sedap ek? Putri tak pernah rasa lagi..

neo said...

Pisang lenyek di rebus dahulu kemudian dilenyek bubuh kelapa sikit....
Aduh sedapnya putri...minum ngan air kopi wah sedap..neo lupa arwah emak guna pisang apa.